SEO pochádza z anglického slova Search Engine Optimization, množstvo ľudí to prekladá ako SEO optimalizácia, čo je úplna chyba, keďže potom by to bolo: optimalizácia pre vyhľadávače optimalizácia...
SEO alebo inak nazývané optimalizácia pre vyhľadávače je spôsob zvyšovania množstva a kvality návštevnosti webových stránok, prostredníctvom organických výsledkov vo vyhľadávačoch.
Pozrime sa bližšie na jednotlivé časti tejto definície:
Na obrázku môžeme vidieť platenú reklamu formou PPC.
Na obrázku vidíme jednu platenú reklamu (PPC) a ďalšie 3 organické výsledky vyhľadávania na základe dobrej optimalizácie pre vyhľadávače na kľúčové slovo SEO.
SEO ovplyvňuje veľké množstvo faktorov, ktoré si postupne budeme rozoberať na blogu v jednotlivých článkoch od veľkého množstva expertov na túto problematiku. Základné rozdelenie však spočíva v on-page a off-page optimalizácií.
Pokiaľ sa váš web vôbec nezobrazuje v organických výsledkoch vyhľadávania na kľúčové slová, ktoré sú pre vás dôležité, alebo sa zobrazuje na zlých pozíciách, mali by ste začať SEO riešiť.
SEO tiež nazývajú ľudia ako spôsob, vďaka ktorému viete na svoj web pritiahnuť návštevnosť “zadarmo”. Odvolávajú sa na to: “Veď za kliknutie v organických výsledkoch nemusím nič platiť”. Čiastočne majú pravdu, ale čiastočne nie.
Za samotné kliky platiť nemusíte, ale aby ste sa zobrazovali na popredných pozíciach musíte mať SEO špecialistu (pokiaľ si teda SEO nespravujete sami), ktorý vám optimalizuje web, aby bol podľa Google štandardov. Za prácu tohto SEO špecialistu musíte samozrejme zaplatiť a hodina práce kvalitného špecialistu stojí v desiatkach €.
Následne potrebujete aj link buildera (pokiaľ sa vám o spätné odkazy nestará SEO špecialista), ktorý vám navrhne stratégiu získavania spätných odkazov. Najčastejší a najrýchlejší spôsob získavania odkazov je, že si ich jednoducho kúpite.
Je to síce zakázaná technika z pohľadu Google, ale stále v SEO aj v roku 2020 funguje a často ju ľudia využívajú.
V tomto prípade za odkazy samozrejme musíte zase zaplatiť, takže nám to opäť vyvracia mýtus, že SEO je zadarmo.
Aby som však nekrivdil tým, ktorí túto definíciu SEO uznávajú, pokiaľ už tie pozície vybudujete, tak vám istý čas bez investícií prinášajú neplatenú návštevnosť. Pokiaľ ale nebudete pokračovať v budovaní spätných odkazov, konkurencia vás skôr čo neskôr predbehne.
Ja odporúčam SEO riešiť na každom projekte. Vyššie sme si povedali, že SEO je dlhodobý proces a výsledky sa nedostavia (ale môžu) za pár dní a týždňov, ale skôr v radoch mesiacov.
Ak však robíte nejaký biznis, určite ho neplánujete za pár týžďnov zabaliť, ale robíte to s dlhodobým cieľom. Tým pádom aj SEO má pre vás význam.
Existujú však situácie, kedy potrebujete rýchlo zistiť, či je váš projekt pre ľudí zaujímavý a v tom prípade potrebujete rýchlo nahnať traffic na váš web. Pre takéto situácie je vhodné riešiť PPC (pay per click - platba za klik) - či už na Google, Facebooku, alebo niekde inde… a zistiť, či je projekt pre návštevníkov zaujímavý.
V tomto prípade teda optimalizácia pre vyhľadávače nepríchadza do úvahy.
Cieľom v SEO je dostať sa na prvú stranu v Google. Tam sa rozdeľuje väčšina klikov. Čím vyššia pozícia v organických výsledkoch, tým viac preklikov na stránku si uchmatnete.
Nižšie je vidieť štúdiu CTR (click-through rate -> miera prekliku) pre prvú polovicu roka 2020. To znamená, aké percento ľudí sa preklikávalo na stránky na jednotlivých pozíciách v organických výsledkoch.
Z grafu je vidieť, že pokiaľ bol web na prvom mieste v organických výsledkoch, tak priemerne 34,20 % ľudí sa na daný web prekliklo. Čiže zo 100 ľudí, ktorý hľadali nejakú frázu a web sa zobrazil na prvom mieste, tak 34,20 ľudí sa na daný web prekliklo (viac ako tretina hľadajúcich).
Čím nižšie v pozíciach ideme, tak tým menšie je % prekliku. Na 6 pozícii je to už len okolo 5,10 %.
Čiže cieľom vašich SEO aktivít by mala byť prvá trojka organických výsledkov (ideálne však prvé miesto).
Tento update algoritmu mal za následok to, že Google lepšie vedel pochopiť obsah, tým pádom sa z výsledkov vyhľadávania vyradili (alebo posunuli nižšie vo výsledkoch vyhľadávania) stránky, ktoré mali minimum obsahu, všeobecný obsah bez pridanej hodnoty, nekvalitný alebo duplicitný obsah.
Hlavný algoritmus Google sa volá Hummingbird. Jeho súčasťou je aj nižšie zmienený RankBrain (podobne ako Panda, Pirate a Penguin update).
Táto (asi najväčšia aktualizácia algoritmu) znamenala veľký pokrok vo výsledkoch vyhľadávania pretože Google vďaka nej lepšie začal chápat kontext, zmysel vyhľadávania a entity.
RankBrain je vraj tretí najhodnotnejší ranking signál (po obsahu a spätných odkazov). Na základe AI vyhodnocuje Google relevanciu hľadanej fráze.
Od tohto momentu Google lepšie pochopil špecifické (a hlavne long-tailové) slová a začal k nim vracať relevantnejšie výsledky.
Ďalšie updaty:
Fred
Pigeon
Pirate
Penguin
...a rôzne Core updaty ako napríklad Google June 2019 Core update.
Technické SEO - nastavte správne technické aspekty webu, aby ho crawler mohol jednoducho prechádzať a nájsť dôležitý obsah
Analýza kľúčových slov - spravte si analýzu kľúčových slov, aby ste vedeli, ktoré kľúčové slová sú pre váš biznis dôležité
Obsah - vytvorte architektúru webu na základe kľúčových slov, ktoré vám vyšli z analýzy v 2. kroku a vytvorte podľa nich vstupné stránky, ktoré optimalizujete na relevantné kľúčové slová
Spätné odkazy - zamerajte sa na získavanie spätných odkazov a budovanie reputácie vášho webu (napr. aj na sociálnych sieťach)
Vyhodnotenie aktivít - pravidelne vyhodnocujte úspech vašich SEO aktivít pomocou rôznych nástrojov (napríklad Google Analytics, Google Search Console a nástrojov, ktoré merajú pozície vo vyhľadávačoch ako napr. Marketing Miner) a na základe dát robte úpravy, aby ste vaše pozície vo vyhľadávaní stále vylepšovali.
Pokiaľ chcete nadobudnúť SEO základy a niekedy v budúcnosti sa zamestnať ako SEO špecialista alebo SEO konzultant, tak vám odporúčam sledovať tieto zdroje, kde sa dočítate viac o optimalizácii pre vyhľadávače:
Twitter Google Webmasters
Vyššie uvedené weby pravidelne publikujú kvalitné informácie o SEO, ktoré sú vhodné nie len na SEO základy pre začiatočníkov, ale aj pre pokročilých SEO špecialistov.
SEO je hotová veda, algoritmy vyhľadávačov sa menia veľmi často (a SEO taktiky a stratégie tiež), preto je veľmi dôležité pravidelne sledovať novinky z tohto odboru, aby ste z neho nevypadli. Určite odporúčame Starter Guide priamo od Googlu, kde zaručene dostanete najnovšie informácie o zmenách, ktoré môžete ihneď aplikovať na váš web.
Pevne verím, že po prečítaní tohto článku vám už je jasnejšie čo je to SEO - optimalizácia pre vyhľadávače.
SEO je beh na dlhú trať, výsledky sa nedostavia rýchlo, ale pokiaľ sa už dostavia, uvidíte, že sa vám to oplatilo.